söndag 18 september 2016

Ett silverår Del 1.

I maj gick flyttlasset till öjn i öst, bland raukar och piggswein, Gotland.

Tänkte det kunde var skäl nog att damma av bloggen så den som önskar kan följa en vilsen 08:as äventyr på de gotländska pallkanterna. Rivstartar med bilder från senmaj till idag med tillhörande bildtexter. Tyvärr fiskar jag oftast ensam så systemkameran får vila till förmån för mobilens sämre lins. 

Innan flytten till Gotland blev det en helg i försommarskärgården. Brasa, hängmatta, lite sömn och mycket fiske. Med en ny bekantskap. En helg helt i min smak. Magiskt. Fisket var började bra då john drog en första kvällen. Vi var uppe innan solen och med havet kav lugnt hela vägen till horisonten kändes det svårt. En liten rackare nöp dock i flugan jag bundit upp för helgen. När solen letade sig högre på himlen kändes det riktigt knepigt. Tillbaka till hängmattan för ett par timmars sömn. Sjunk 3 och johns hype av strömsatta sund räddade helgens fiske. En fin fisk och pb för undertecknad. Strömsatt är viktigt, tack för lärdomen John.








Notera hur mager fisken är jämfört med den feta odlade norska laxen.. Även färgen skiljer sig väsentligt..




Jag kom till Gotland i mitten av maj och sommaren kom ju som bekant tidigt. Suget efter havsöring var, efter en trög vår i Stockholm, lagom stort.. Efter jobbet blev det därför ett par timmars fiske varje kväll. Utdelningen var god med i snitt tre havsöringar upp per kväll. Att de flesta var stålblanka och fisket upplevdes i bar överkropp gjorde inte saken sämre. Var så gott som tomt på andra fiskare så sent i maj. När jag flyttat tillbaka till fastlandet lär jag lägga mina fiskeresor till Gotland i mitten på maj för.. Fisken har hunnit äta upp sig, slipper armbågslucka och vädret är behagligt. Ska lägga på minnet att ta med mig en högutväxlad rulle bara. Och det enda betet som funkade - handmålad "pattegrisen".






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar