fredag 18 oktober 2013

En dag då teorierna faktiskt stämde.

Avslutade skoldagen tidigt.
Klockan 13.11 tog jag tåget mot hemmavatten för att få lite eftermiddagsfiske. Solen sken och luften stod helt stilla. En otroligt vacker höstdag och allt tydde på att det var abborre som gällde. Solsken, vindstilla och mitt på dagen. När jag väl kom ut till båten, satte på en mörkgrön relax och började jigga från bryggan och visst högg det. Mörkgrönt var mitt förstaval och visst stämde det. Tog ett par tre stycken på runt halvkilot. När jag drillade in 500-grammare vid bryggan så såg jag att den minsann inte var ensam, bakom simmade ett monster. Minst dubbelt så stor men säkerligen tre gånger så stor, simmade den efter den mindre som hade tagit min gröna jigg. Frustrerande.

Snett bakom mig kände jag hur världen höll på att förändras. Jag som stod i bar överkropp insåg att jag frös och det var något mörkt som lurade på mig. När jag sittade bak mot solen så var det en vägg som kom mot mig och var på väg att förvandla himlen från klarast blått till svart.


Jag kastade i jiggen igen men i samma ögonblick som den bröt vattenytan hade solen försvunnit in i den svarta molnväggen. Det började blåsa upp och som på beställning tvärdog abborrfisket. Det som var sol och vindstilla var nu mörkt mulet och 6 m/s nordlig vind. Från typiskt abborrväder till dugligt gäddväder. Efter ett par önskekast efter storabborren insåg jag att vädrets makt återigen besegrat mig.


Jag hoppade i båten och åkte runt bryggan till första bästa vassen. En grund lävik. Tidigare har gäddan inte stått grund men då det hade varit ett par kalla nätter hoppades jag nu att den äntligen gått in. Tittade på det i den lilla viken så lugna vattnet. Vassens gula färger blandades med trädens brandgula och röda färger. Såg ut som en tavla av Monet. Satte på skitmörten och kastade in precis kort om vassen. Tre ryck i spöt och där satt första gäddan. Samma vik gav mig 5 gäddor på 15min, då gick ändå mesta tiden till avkrokningar. Då vassen var liten stod gäddorna med sisådär 3 meters mellanrum. När vassen var avfiskad var det dags att åka hemåt. Var inga bjässar som stod i vassen utan alla låg runt 2-3 kg men dom var pigga och på hugget. Även här stämde teorin för vilket drag som var gångbart för dagen på första försöket.


Sol och lugn = abborre, Skitväder = gädda. Skönt när teorierna stämmer. Till och med grunt stod gäddan.


Planer för veckan är fiske imorgon lördag med erik. Ser svårfiskat ut med solsken och NV 4 m/s. Får hoppas på skitfiske.
Söndag om en dryg vecka blir det gäddfiske eller havsöring baserat på vad som känns hetast för dagen. Då bär det av norröver, med E.F.T, mot hemmavatten nummer två. Ska bli kul.


Väntar även spänt på div begagnade fiskeprylar som som köpts på fiskesnack och tradera. Har absolut inte råd och leder just nu en budgivning på tradera om 430kr. Hoppas jag inte vinner.


// Jake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar