onsdag 23 april 2014

Eftertävlingsfiske och förleksfiske.

Passar på att skriva ett till inlägg nu då jag ska ut på fiske igen i morgon och på fredag så förhoppningsvis kommer jag ha ännu mer att skriva efter det, så i hopp om att inte släpa efter mera..

Morgonen efter tävlingen bar det av till landstället. Tanken var att fira lite påsk med familjen och med mig ut på landet hade jag en gammal god vän som jag inte träffat på flera år och hennes kille som jag aldrig träffat tidigare. Jag erbjöd dom en husesyn som dom avböjde med hänvisning till att dom ville att jag skulle välja och visa dom det jag ville att dom skulle se. Sagt och gjort. 10 minuter efter att vi anlänt satt vi i en båt med riggade spön. Dom bad ju om det… Dessutom hade hennes kille visst barndomsintresse av fiske.. vi tog ju med badkläder också... Så löd i alla fall en missbrukares bortförklaringar i huvudet när tvåtaktaren surrade igång..

Vi drog några kast i maren men det var dött. Åkte vidare mot ytterskärgården och hoppade av på en klippa för att "bada". I själva verket hade jag parkerat oss vid en vik jag tyckt känts het och har sett fisk i tidigare men aldrig fiskat. Hade bara gäddutrustning med vilket jag förbannade när jag såg tre fina havsöringar stå och sola just vid vår tilltänkta badplats. Väskan och haspelspöt som kompisens kille lånat låg kvar i båten en bra bit bort men jag kunde inte låta bli. Kastade  iväg min nyinförskaffade The Pig i blå/silver och spann snabbt hem den över platsen jag såg att öringarna flyttat sig till när vi kom och störde. Hade inga som helst förhoppningar om att locka till hugg på ett sånt stort bete. Tredje kastet högg en dock. Kände snabba knycken, såg silvret glänsa, innan den lika snabbt klev av. Det hopplösa hade nu blivit fullt realistiskt och adrenalinet sprutade ut ur öronen. Min kompis hade jag snabbt glömt, hon somnade i solen. Men hennes kille hoppade till min stora glädje på tåget.



När gäddorna började kliva på och drömmen om silver släcktes för den här gången agerade han först eminent assistent där han sprang fram och tillbaka mellan mig och fiskeväskan och serverade avkrokningstång, nya krokar mm. Sedan fick även han ett spö i handen. Vet inte hur många gäddor som tillslut landades men det var kanske 10st på en halvtimma och de var ruskigt feta. Bommade en stor på kanske 9kg och landade 1 knapp 8kg, 2 runt 6-7 och resten 3-5 kg. Var sjukt roligt fiske då tekniken gick ut på att kasta ut piggen så långt som möjligt och sen bara veva för kung och fosterland tills det tog tvärstopp. Allt detta i gassande sol och helt spegelblankt vatten. Efter det kom fler folk och vi badade nöjda i den vårsoluppvärmda viken.



Dagen efter.
Gästerna hade åkt hem och nu skulle det bli familjetid. Dessutom vaknade jag med värre än överjävlig halsont. Åt frukost i lugn och ro sen bestämde jag mig för att skita i allt och se om jag kunde ta tre arter på lika många timmar. Gav mig ut i maren och tog årets första abborrar. Blev runt 10 st innan jag bestämde mig för att gå över till gädda.


Gäddan small på bra även denna dag, samma teknik. Fick upp en fin 8 kg direkt och nötte sedan med några få kontakter ett tag.

Dags för havsöring.
Det såg riktigt hett ut men med en knapp timme på mig konstaterade jag att det vore ett mirakel om jag lyckades få upp en öring på den korta tiden med tanke på mitt tidigare trackrecord. Och blev tji även denna gång. Funderade på att dra in i en mar och felkroka en braxen bara för att inte ha misslyckats men jag drog hem ganska nöjd trots allt. Var kul med abborre igen och en 8 kg gädda är jag riktigt nöjd med!

I morgon ska Fader, som dykt upp tidigare i blogginlägg, premiärsvinga sitt gäddflugspö och jag ska försöka kroka en fet 10a.

Skitfiske!

// jake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar