söndag 9 oktober 2016

Fredningsområden Gotland - Havsöring

Äntligen regn! Och efter regn kommer.. öringlek! Stora delar av den mäktiga gotländska kusten är nu fredad från fiske så att öringen ska få leka ostört. Skäms man inte så kan man smyga, utan spö, längs någon bäck och få en glimt in i sängkammaren. Vill man fiska är det var och ens skyldighet att känna till vilka områden som är fredade! Jag hittade ingen smidig karta att använda mig av för att kunna planera fisket framöver så nu, när en förkylning sätter stopp för såväl fiske som jobb, tog jag saken i egna händer. Nedan har jag försökt sammanställa de områden som är fredade fram till 31 december. Detta i ett kartformat som jag kan använda mig av när jag planerar mitt fiske och även ha med mig i luren när jag är ute och fiskar. Publicerar den för det fall någon annan kan ha nytta och nöje av den.

Hittar ni några fel eller har ni förslag på förbättringar, säg till!

Vill vara tydlig med att kartan nedan är min bästa tolkning av den information som finns på länsstyrelsens hemsida (http://www.lansstyrelsen.se/Gotland/Sv/djur-och-natur/fiske/fiske-gotland/Pages/fiske_best_havs.aspx). Friskriver mig helt från eventuella tabbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar