torsdag 1 maj 2014

idag blir det fiske..

Igår försökte jag mig på havsöring på lagnö. Kändes som att förhållandena var perfekta. Vind, växlande och riktigt fina grundområden. Lågvattnet var det enda som talade emot att det skulle lirkas upp lite silver. Hade ett dramatiskt hugg när jag stod långt utvadad i tånghavet. Visade sig vara en olekt snipa som var krokad djupt. Hade ingen tång med mig ut så vart en lång kamp för att få ut kroken från gälbågen men tillslut pilade hon piggt iväg. Var ganska besviken dock. Senare stod jag så exponerat att det knappast kan varit en gädda som skrämde livet ur mig när den plaskade till blott en halvmeter från mig. Surt. Blev 2-3 h fiske men inget silver.

Idag vaknar vi till snöstorm. 15 m/s i byarna, nordliga vindar, lågvatten och riktigt ruskigt. Och jag som ska försöka guida doffes far till hans första gädda. Kan ge mig fan på att det är fullmåne och bananer i båten också.

// Jake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar